Het leven in Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Danielle Matser - WaarBenJij.nu Het leven in Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Danielle Matser - WaarBenJij.nu

Het leven in Turku

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

20 Januari 2015 | Finland, Turku

Heee iedereen!

Of zoals de finnen zeggen; moi moi! Het gaat goed hier. Lieke en ik zijn aardig gesetteld. De introductie week is goed verlopen (ja die van 2 weken geleden). We hadden woensdag (7 jan) wat lessen gehad over de courses, clinical placement en opdrachten die we moeten maken. 's Avonds hadden we een feest in een club. Daarvoor waren we naar een pre-party geweest in retrodorm. Daar veel nieuwe mensen leren kennen. Was erg leuk. Vrijdag (9 jan) kregen we te zien in welke ziekenhuizen we stage gaan lopen en waar die zich bevinden en hoe we er komen. Dat was erg handig om te weten. Tevens had ik vrijdag mijn MRSA en VRA test nog een keer, om zeker te weten dat ik geen gekke dingen heb.

De volgende dag, zaterdag, waren we naar Ruissalo geweest. Dit is een eilandje van Turku. We waren helemaal naar het einde van het eiland geweest. Hier hadden we uitzicht over de zee. Het was heel mooi om te zien, wel heel koud! De zee was ook een deel bevroren. Heel apart om te zien, je hoort het ijs ook kraken door de stroming van de zee. Er is hier tevens een sauna, het is daar de bedoeling dat je eerst in de sauna gaat van ongeveer 100 graden en daarna in de zee gaat van onder 0 graden! Deze ervaring moet ik zelf nog meemaken (Ik stel het denk ik een beetje uit want wil niet in zulk koud water zitten.. hahah)

Zondag wouden Lieke en ik (en de rest van de exchange studenten) gaan schaatsen. Helaas was het dus heel druk, en werd ons na 45 min wachten verteld dat de huur schaatsen op waren.... Dat was even balen. Toen zijn we warme choco wezen drinken! Ook leuk :)

Maandag (12 jan) hadden we presentaties over ons thuisland. Lieke, Senja en ik deden het samen, omdat we alle drie uit NL komen. De presentatie ging erg goed, het engels gaat ons goed af. Het was leuk om de verschillende presentaties te horen. Maandag avond hadden we hang around monday. Hier hebben we weer veel nieuwe mensen ontmoet, waaronder de Nederlandse Claudia! Dat klikte erg goed. Hang around monday was om 8 h afgelopen, daarna zijn Lieke en ik met wat mensen wat gaan eten en daarna bietje drinken. Het was heel gezellig en een relaxte manier om elkaar beter te leren kennen.

Woensdag hadden we een feest in een andere club, daarvoor hadden we wat gedronken met de health care groep en wat finse studenten. In de club was het gezellig. Op de weg terug gingen we met z'n 5en in een taxi, Lieke, ik en nog 3 meiden die ook in Varrisuo wonen. Het was leuk om deze meiden te ontmoeten, het plan is om een keer wat te gaan doen met ze. Hartstikke leuk.

Donderdag was een spannende dag, want om 20:00 h ging de sign up voor Lapland open! Heel spannend, want er wouden meer dan 100 mensen mee, en er zijn maar 51 plekken. Lieke en ik zaten er klaar voor. Ik had meteen een plek in de Lapland trip en onze huisgenoot Pavla ook. Lieke stond op de wachtlijst op nummer 8. Gelukkig kreeg zij maandag de 19e te horen dat ze ook mee mag! Heel chill natuurlijk.

Vrijdag hadden we onze eerste echte les. We kregen les in reanimeren en een bewusteloos persoon helpen en stabiliseren. Lieke en ik hadden dit op de MBRT al gehad, alleen een opfris cursus kan nooit kwaad! Het was erg leerzaam en leuk. Na de les hadden we een city race door Turku. Dit was in een groepje van 6 personen. We kregen een kaart met 6 punten erop waar we heen moesten en dan opdrachten moesten uitvoeren. Dit was heel erg leuk. Wij zaten in een groep met de Nederlandse Claudia, Evgenii (de rus), een duits meisje Christiane en een spaans meisje Christina. Het was heel gezellig en leuk om te doen. In de laatste opdracht moesten we een fins lied zingen. Nou dat was echt heel lastig. Als je het hoort denk je; ja dat doen we wel even, maar nee, dat doe je dus niet even. Mijn god. hahahahaha.
We hebben de dag afgesloten door Claudia bij ons thuis uit te nodigen en met haar te eten. Dat was erg gezellig. Nadat Claudia weg was hebben Lieke en ik nog Wie is de mol gekeken!

Afgelopen zaterdag en zondag hebben we het vooral rustig aan gedaan en energie gespaard voor de eerste week clinical placement! Zaterdag hebben Lieke en ik cupcakes gebakken, want Lieke was zondag jarig! We hebben carrot cupcakes gemaakt, ze waren zeer goed gelukt. Zaterdag avond vierde Lieke het in Retrodorm. Daar zijn we heen geweest met de cupcakes. Zondag was Lieke echt jarig! Ze heeft geskyped met haar ouders en wij zijn 's avonds uit eten geweest bij een leuke tapas tent :).

Afgelopen maandag had ik mijn eerste dag op de radiotherapie. Het was wennen, anders. Ik zal een voorbeeld geven. Als je ooit in Nederland behandeld ben weet je dat wij als laboranten ons altijd aan de patiënt voorstellen en vaak ook vragen hoe het met de patiënt gaat. Dat is hier helemaal niet gebruikelijk. Je moet je vooral NIET aan de patiënt voorstellen. De patiënt moet ons zien als laboranten, zonder naam of gezicht. Het patiënten contact is hierdoor ook anders. Het is veel zakelijker en minder persoonlijk. Dat vind ik jammer. Wat voor mij de RT leuk maakt is juist het patiënten contact.
Maargoed, er zijn veel dingen die hier anders gaan. Het was ook soms lastig i.v.m. de taalbarrière. Ik stond op een toestel waar de laboranten niet zo goed Engels konden. Er was er maar 1 die echt goed met mij kon communiceren. Er werd dus eigenlijk alleen maar in het fins gepraat. Ik kon hierdoor niet heel veel doen, simpelweg omdat ze mij dat niet duidelijk konden maken. Op dit toestel waren alleen mamma (borst) patiënten. Ik heb wel af en toe ingesteld, als ik stond met de vrouw die goed genoeg engels kon. Het was in ieder geval een hele ervaring.

Vandaag had ik de tweede dag, op een ander toestel. Dit was al veel leuker. De laboranten konden allemaal goed Engels op 1 na. Er werd dus, speciaal voor mij, in het Engels gepraat. Heel fijn. Hierdoor weet ik wat er gebeurt en heb ik dus ook heel regelmatig patiënten kunnen instellen. De laboranten praten met de patiënt wel fins.
Mijn werkdag begint wel vroeg, ik moet 7:30 aanwezig zijn. Dat is 6:30 jullie tijd.... Gelukkig ben ik wel rond 15:00 / 15:30 klaar.

Ik ben heel benieuwd naar mijn verdere ervaringen hier in het ziekenhuis! Ik hou jullie op de hoogte!

Kittos (jaja het gaat de goede kant op met mijn fins :D )

Liefs, Danielle

ps. Kittos betekend dankjewel ;)


  • 20 Januari 2015 - 20:26

    Kobi Van Brakel:

    Leuk verslag Danielle. Samen met de verhalen van Lieke krijgen we een goed beeld van jullie avonturen. Vooral van al jullie feestjes.
    Heel veel plezier samenen tot over 2 weken.

    Groetjes. Kobi

  • 20 Januari 2015 - 20:26

    Kobi Van Brakel:

    Leuk verslag Danielle. Samen met de verhalen van Lieke krijgen we een goed beeld van jullie avonturen. Vooral van al jullie feestjes.
    Heel veel plezier samenen tot over 2 weken.

    Groetjes. Kobi

  • 22 Januari 2015 - 22:02

    Hans Janssen:

    Hoi Danielle,

    Zo te lezen hebben jullie het wel goed getroffen. Jammer dat de schaatsen op waren. Nu snap ik ook dat de Nederlandse schaatsers zo weinig concurrentie hebben........ geen schaatsen meer. Pff.

    groetjes,
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Turku

Danielle

Hoi :) Leuk dat je mijn reis/verblijf in Turku volgt! Ik probeer regelmatig een blog te plaatsen! Liefs, Danielle

Actief sinds 03 Jan. 2015
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 3967

Voorgaande reizen:

04 Januari 2015 - 07 April 2015

Verblijf in Turku

Landen bezocht: