De eerste dagen! - Reisverslag uit Turku, Finland van Danielle Matser - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Turku, Finland van Danielle Matser - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

06 Januari 2015 | Finland, Turku

Hoi iedereen!

De eerste dagen hier zijn we goed doorgekomen! Afgelopen zondag kwamen we om 17:00 uur aan in Turku. De beide vliegreizen ging erg snel. Op Turku airport kwam ik erachter dat 1 van mijn koffers nog op Helsinki stond.. Dat was wel even balen. Gelukkig had ik hem maandag de 5e weer terug!
Op het vliegveld stond Anni, onze Finse student tutor hier, ons op te wachten. Zij ging met ons mee naar ons appartement om te laten zien welke bussen we moeten nemen. In Turku is en een central square, vanuit daar gaan alle bussen. Dit is tevens de binnenstad. Ons appartement ligt op 15 min van het central square met de bus. Ons adres is Pihkalankatu 5D! (Geen zorgen, ook ik kan die naam niet uitspreken, haha ;) ) Lieke en ik hebben nog 1 roommate, een meisje uit Tsjechië. Ze is heel aardig, we kunnen het goed vinden.

De eerste avond hebben Lieke en ik boodschappen gedaan zodat we de avond en volgende ochtend eten hadden. Maandag ochtend zijn we grote boodschappen gaan doen en hebben we flink wat ingeslagen. Na het boodschappen doen begon ons programma. Het was een druk programma. We hadden elke keer colleges zonder pauze tussen door. Het was wel erg leerzaam en leuk.
Een van de eerste colleges ging over uit je comfort zone stappen. Hiermee bedoelde de lerares dat het spannend is omdat je niet veel mensen kent en dus graag bij die persoon in de buurt wil blijven. De 1e opdracht was dus ook om een groepje van 4 te vormen met andere studenten die je niet kent. Heel eng natuurlijk haha. Ik belande in een groepje met een meisje uit zuid- Korea, seyouh ofzo, een meisje uit Frankrijk, Leoni en een meisje uit Noorwegen, Regina. Het was erg leuk en gezellig. We kregen verschillende opdrachten om elkaar en de andere cultuur te leren kennen. Met Leoni heb ik tevens nummers uitgewisseld.

Na een lange introductie dag besloten Lieke en ik wat bij het central square te eten. Om half 8 hadden we weer afgesproken om een kroegen tocht te gaan doen. We hebben gegeten bij Cafe Rigo. Erg leuk en betaalbaar! Om kwart voor 8 kwamen we aan bij de afgesproken plek. Lieke en ik zaten in een groep met 3 Finse. 2 studenten en 1 al afgestudeerde. In de 1e kroeg zaten we met zn 5en en later kwam er een rus bij. Het was gezellig en een goede manier om elkaar te leren kennen. We zijn daarna naar een andere kroeg gegaan waar steeds meer mensen bijkwamen. Het was erg gezellig en leuk om andere culturen te ontmoeten.

Wat betreft de Finse mensen (niet dat ik al zoveel ervaring heb.. haha) die zijn heel introvert en gesloten. Ons werd verteld dat ze niet graag andere aanspreken of uitnodigen, zelfs niet als ze al vrienden zijn. Finse mensen zijn dus niet brutaal als ze niks terug zeggen of stiltes laten vallen, zo zijn ze gewoon. Dit werd ons wel 5 x verteld haha!

Vandaag is het dinsdag. Lieke en ik zijn bezig om onze kamer wat gezelliger te maken met foto's en dergelijke. Morgen ontmoeten we onze coördinator.

Ik probeer binnenkort weer een blog te plaatsen!

Vee liefs,
Danielle

• 06 Januari 2015 - 13:04

Ron:

Leuk om te lezen dat het goed gaat. De eerste dagen zijn natuurlijk altijd spannend. Goede eerste oefening (uit je comfort zone stappen) en Daan op koegentocht.....! Yvette zal jaloers zijn. Dikke kus van ons allen!

• 06 Januari 2015 - 14:05

Karima:

Fijn om een verslag van jou te lezen.
    Mooi om studenten uit Frankrijk, Zuid Korea en Noorwegen te ontmoeten.
    Fijn dat Anni jullie heeft opgehaald en ook de bussen heeft uitgelegd.
    Zie dat je morgenavond een groot ESN feest hebt, tot 04.00......:)
    Geniet van je eerste week,
    xxxx mamma

• 06 Januari 2015 - 14:45

Désirée Van Der Plas:

Leuk Daniëlle! Heel veel plezier samen.

• 06 Januari 2015 - 21:38

Oma Matser:

Leuk om je eerste blog te lezen.Wat hebben wij vroeger veel moeten missen.
    Interessant al die verschillende nationaliteiten!Groeten aan Lieke.
    Liefs oma

• 07 Januari 2015 - 17:42

Hans Janssen:

Klinkt goed , zo'n eerste dag. Nog veel plezier daar!

• 11 Januari 2015 - 17:47

Diederick, Astrid, Sarah, Floris En Lotte:

Lieve Danielle,

We wensen je een super leuke en leerzame tijd in Finland. Zo te horen en zien gaat dat ook wel lukken, geniet van de bijzondere vriendschappen, de colleges en het koude Finland❄️⛄️.
    Liefs Dasfl

• 11 Januari 2015 - 22:04

Judith Vd W:

Dear Daan,

Heel veel plezier daar in het hoge noorden! Klinkt als een spannend en gezellig begin. Vind je het niet grappig en boeiend dat al die verschillende nationaliteiten ook echt andere soort mensen zijn, met eigen gewoontes, manieren en kijk op de wereld?
    Geniet van deze bijzondere tijd en leuk om af en toe je blog te lezen!

Liefs van ons allemaal, Judith

• 13 Januari 2015 - 20:37

Ria Ruijne:

Ha die Danielle.
    Zo, nu weet ik ook waar Turku ligt.
    Lekker koud zeker.
    Geniet van alle ervaringen en leuk dat we mee mogen genieten.
    Blijf dus lekker schrijven. En..wat meer foto's maken.
    Hier regent het veel. Hoe reageren ze daar op de toestanden van Parijs?
    Nou meis, een knuffel ook van Riemer en mij. Groet Ria